Om Ashtanga Yoga

  • Starten på Din Yoga Rejse

    At starte på yoga er en vidunderlig oplevelse, som kan være begyndelsen på en livslang rejse.

    På Ashtanga Yoga Shala tilbyder vi dig den bedste start på denne rejse med at give dig kyndig vejledning og et godt yogamiljø. Vi har over 12 års erfaring i at undervise begyndere og er klar over, at det at bygge et godt fundament er den vigtigste del af din yoga træning.

  • Knowing others is intelligence. Knowing yourself is true wisdom.

    Author's imageLao tseKinesisk filosof
  • Do your practice and all is coming

    Author's imageMesteren Sri K. Pattabhi JoisGrundlæggeren af Ashtanga Yoga
  • No one is wise by birth, for wisdom results from one own`s efforts.

    Author's imageKrishnamacharyaYogalærer, healer og lærd
  • Ashtanga Yoga

    Hvad er Ashtanga Yoga?

    Ashtanga Yoga er den mest aktive yogaform der findes. Mange har allerede opdaget at den ikke bare er en effektiv måde at komme i form på, som både styrker og smidigør kroppen, men at den har den fordel, frem for almindelige træningsprogrammer, at den bl.a. også er afstressende og giver en fornemmelse af lethed i kroppen og ro i sindet.

    Ashtanga Vinyasa Yoga består af en serie stillinger, som forbindes med åndedræt og bevægelser. Udover åndedrættet og bevægelserne anvender man nogle andre teknikker med kropslåse (bandha) og fokuspunkter (dristhi). Disse teknikker bevirker tilsammen, at kroppen bliver opvarmet med en udrensende indre varme. Vinyasa betyder “bevægelses-åndedræts-system” og der er et præcist antal af indåndninger og undåndninger for at komme ind og ud af en stilling.

    Ashtanga Yoga har andre vigtige virkninger, såsom styrkelse af immunforsvaret, bedre udholdenhed og forbedret kredsløb. For at få disse gode virkninger skal den samme serie af stillinger udføres hver gang. Det er væsenligt at understrege at kun en afbalanceret træning der opbygges gradvist kan give den rigtige virkning. Det er derfor vigtigt at nybegyndere vælger et hold der giver dem en ordentlig introduktion fra starten, under vejledning af en traditionelt uddannet ashtanga yogalærer.

    → Lær mere på kpjayi.org

    Baggrund

    Om Ashtanga Yoga’s oprindelse og historie

    Ashtanga Yoga er en ældgammel form for yoga. Yogaformen er blevet givet videre fra yogamesterne til eleverne i flere hundrede år. Yogamesteren Sri K. Pattabhi Jois, som gjorde ashtanga yoga populær i vesten, levede til han blev 93 år (maj 2009). Hans barnebarn Sri R. Sharath Jois har overtaget stillingen som leder af Ashtanga Yoga Research Institutet i Mysore, Sydlindien.

    Sri K. Pattabhi Jois er en af de 4 mest kendte elever af Krishnamacharya. Krishnamacharya anerkendes som grundlæggeren til de former for yoga som praktiseres mest i vesten. Han levede til han var over 100 år gammel. De andre 3 af hans mest kendte elever er svogeren B.K.S. Iyengar, sønnen T.K.V Desikachar og Indra Devi.

    Ifølge Sri K. Pattabhi Jois er Ashtanga yoga, den mest oprindelige form for yoga, som er beskrevet i Patanjalis Yoga Sutras.

    Ash betyder 8 og anga betyder lemmer eller dele. Disse 8 dele er:

    1. Yama (etiske discipliner)
    2. Niyama (selv iagttagelse)
    3. Asana (yogastillinger)
    4. Pranayama (åndedrætsøvelser)
    5. Pratyahara (undlade sansefornemmelser )
    6. Dharana (koncentration)
    7. Dhyana (meditation)
    8. Samadhi (absorption)

    Træning er nøglen til Ashtanga yoga; som Mesteren Sri K. Pattabhi Jois siger:

    “Do your practice and all is coming”

    Det betyder at gennem regelmæssig træning vil kroppen kunne udføre mange forskellige yogastillinger korrekt. Hvad der er mere væsenltigt er dog, at man igennem denne proces vil kunne opnå større indsigt i både kroppens- og sindets natur, hvorved man lærer sig selv bedre at kende.

    → Lær mere om Ashtanga Yoga’s historie og baggrund på kpjayi.org

    FAQ

    FAQ

    Hvor tit skal jeg træne?

    For at få det bedste udbytte anbefaler vi træning mindst 2 gange om ugen, men det er ok bare at komme en gang om ugen, hvis det er det at du har tid til.

     Hvornår kan jeg starte ? Hvad koster det så ?

    Du må gerne starte med det samme. Vælg et abonnement eller en klippekort ordning, betal online og bagefter kan du frit booke et hold efter eget ønske.Husk at møde op 10 minutter før holdstart. → Se Priserne

    Hvilken medlemskabsform skal jeg vælger?

    Læs om vores forskellige medlemskabsformer og anbefalinger. → Læs Mere

    Skal jeg binde mig til et bestemt hold eller kan jeg skifte lidt?

    Du kan frit skifte mellem holdene.

  • Sæt i gang

    Vil du lære yoga sammen med andre begyndere i et trygt og sjovt miljø ?

    Vi tilbyder begynderforløb hvor ashtanga yoga læres gradvist uge for uge.

    Vi giver en grundig introduktion til åndedrættet, kropslåsene og den fundamentale teknik i stillingerne.

    Se holdene for nybegyndere